امسال با زباله کمتر خانه‌تکانی کنیم

با آغاز به‌کار طرح تفکیک زباله از مبدا در پایتخت، تولید زباله‌های شهر تهران کاهش معناداری یافته است.

هرچند در روزهاي پاياني هر سال ميزان توليد زباله در پايتخت و شهرهاي بزرگ روندي صعودي مي‌يابد، اما معاون خدمات شهري شهرداري تهران بر لزوم برنامه‌ريزي به‌منظور كاهش توليد زباله توسط شهروندان تأكيد كرد.مجتبي عبداللهي با اشاره به اينكه در روزهاي پاياني سال شاهد روند صعودي توليد زباله در شهر تهران هستيم، گفت:« در سال‌جاري و با توجه به فرهنگ‌سازي انجام شده و همچنين استقبال مردم از طرح تفكيك زباله و كاهش توليد، انتظار داريم تا شاهد رشد كمتري در توليد زباله شهري باشيم.»

هر شهروند تهراني روزانه بين 750تا 900گرم زباله توليد مي‌كند كه براي جمع‌آوري آن روزانه هزينه‌اي بالغ بر يك ميليارد و 200ميليون تومان صرف مي‌شود.مديرعامل سازمان مديريت پسماند و بازيافت مواد نيز با اعلام اينكه روزانه بيش از 7 هزار و 500 تن زباله در پايتخت توليد مي‌شود، گفت: متأسفانه در روزهاي پاياني سال شاهد توليد 10هزار تن زباله در شهر هستيم و هر شهروند تهراني روازنه 750تا 800گرم زباله توليد مي‌كند.

حسن كريميان با تأكيد بر اينكه سازمان مديريت پسماند اهداف و برنامه‌هاي بسياري را براي كاهش زباله در دست اجرا دارد، يادآور شد: حفظ و ارتقاي سلامت شهروندان از مهم‌ترين اهداف اين سازمان است به همين منظور سازمان مديريت پسماند شهر تهران در زمينه تفكيك پسماند از مبدأ، آموزش‌هاي بسياري را به شهروندان ارائه مي‌دهد.

از طرفي معاون خدمات شهري شهرداري تهران نيز با اشاره به اجراي طرح تفكيك از مبدا در مناطق 22گانه شهر تهران و در نواحي مشخصي از اين مناطق گفت: «اميدواريم به‌زودي طرح تفكيك زباله در 123ناحيه شهر تهران اجرايي و منجر به كاهش 30درصدي زباله شود.»

مجتبي عبداللهي با اشاره به ميزان توليد زباله در تهران گفت: « در ماه‌هاي پاياني سال ميزان توليد زباله در تهران بيشتر مي‌شود. » وي گفت: «در روزهاي پاياني سال ميزان توليد زباله بسيار زياد است و دوبرابر ميزان جهاني زباله در پايتخت توليد مي‌شود. تهراني‌ها در روزهاي پاياني سال به‌طور متوسط روزانه بيش از يك كيلوگرم زباله توليد مي‌كنند كه اين رقم دوبرابر سرانه توليد زباله در شهرهاي توسعه‌يافته جهان است.»

به گفته وي با آغاز طرح تفكيك زباله از مبدا و همچنين آموزش‌هاي چهره‌به‌چهره و برنامه‌هاي مختلف آموزشي كه در سطح مناطق در دست اجراست، انتظار بر اين است كه با نزديكي به روزهاي پاياني سال توليد زباله در شهر تهران كاهش يابد. همانطور كه تاكنون با اجراي اين طرح شاهد كاهش زباله‌هاي خشك و ‌تر در برخي از مناطق شهر تهران بوديم.

  • جلب مشاركت شهروندان به‌معناي زباله كمتر

تنها مديران شهري نيستند كه بر كاهش توليد زباله توسط شهروندان تهراني تأكيد دارند. اعضاي شوراي شهر تهران به‌ويژه اعضاي كميسيون سلامت شوراي شهر هم بر اجراي طرح‌هاي آموزشي به‌منظور كاهش توليد زباله تأكيد دارند.رحمت‌الله حافظي در اين‌باره گفته است كه علاوه بر بالا بردن استانداردهاي لازم در پردازش زباله بايد با آموزش‌هاي مناسب از مردم بخواهيم كه از طريق مصرف صحيح و بهينه، زباله كمتري را توليد كنند و به تفكيك زباله از مبدا نيز توجه شود.

وي از مسئولان مديريت پسماند خواست تا به‌صورت قانوني به اين مسئله رسيدگي كنند و افزود: تفكيك زباله از مبدا به‌صورت جدي بايد صورت گيرد تا هزينه حمل‌ونقل آن نيز كاهش يابد.رئيس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران با تأكيد براينكه آموزش همگاني و عمومي بايد در راس كارها قرار گيرد، افزود: علاوه بر بالا بردن استانداردهاي لازم در پردازش زباله بايد با آموزش‌هاي مناسب از مردم بخواهيم كه زباله كمتري را توليد كنند همچنين مسئله تفكيك زباله از مبدا نيز آموزش و باجديت پيگيري شود.

  • آموزش طرح بازيافت در كل مناطق تهران توسعه مي‌يابد

22 ناحيه در مناطق 22 گانه شهر تهران هم‌اكنون ميزبان اجراي طرح آزمايشي تفكيك زباله از مبدا هستند كه به‌گفته مسئولان، اين طرح با استقبال و مشاركت گسترده شهروندان روبه‌رو شده‌ است. معاون امور خدمات شهري منطقه6شهرداري تهران از افزايش 5درصدي تفكيك زباله از مبدا در اين منطقه خبر داده‌است. معاون خدمات شهري منطقه19تهران نيز از مشاركت 50درصدي شهروندان در اجراي اين طرح گفته است و معاون خدمات شهري مناطق 5و 2نيز از آموزش شهروندان و تأثير آن بر فرهنگ توليد پسماند در مناطق خود خبر داده‌اند.

  • استان البرز ، کـرج ، خ درختی
  • مرکز خرید درختی ، طبقه 11
  • 026-33552291
  • 026-33530690
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تصاویر منتخب

تلگرام

ما از کوکی ها برای نمایش بهتر و سریعتر سایت استفاده میکنیم . برای استفاده این وب سایت از کوکی ، لطفا با تایید این موضوع به ما این اجازه را بدهید مشاهده قوانین. من این سایت را تایید میکنم تایید
Top