نخستین نیروگاه زباله‌سوز کشور

نخستین نیروگاه زباله‌سوز کشور در کهریزک تهران به بهره‌برداری می‌رسد.

بنابراين گزارش به ازاي هر تن زباله دفن شده 3.1تن آلاينده‌هاي گازي و گلخانه‌اي توليد و متعاقب آن دي‌اكسيدكربن درهوا منتشر مي‌شود از اين‌رو در اكثر كلانشهرهاي دنيا به اين نتيجه رسيده‌اند كه به جاي دفن زباله و به‌منظور پرهيز از عواقب زيانبار زيست‌محيطي ناشي از آن، اقدام به راه‌اندازي تاسيسات و سيستم زباله‌سوز شهري كنند تا از انرژي حاصل از سوختن زباله برق توليد شود.

به همين منظور شهرداري تهران در نخستين گام كار راه‌اندازي نخستين كارخانه زباله‌سوز كشور را در اطراف تهران به پايان رسانده و شرايطي را فراهم آورده است كه روزانه با سوزاندن 200تن زباله 3مگاوات برق توليد شود. عبداللهي از انجام مذاكرات با چند سرمايه‌گذار ايراني مقيم آمريكا سخن گفت كه درصورت توافق، كار ساخت كارخانه‌هاي زباله‌سوز در 2نقطه ديگر تهران به انجام خواهد رسيد. ظرفيت اين كارخانه‌ها درصورت ساخت بين 2000 تا 2400تن زباله در روز خواهد بود و ميزان اعتبار لازم براي اين سرمايه‌گذاري نيز بين 1200 تا 1500ميليارد تومان است.

به گفته معاون خدمات شهري شهرداري تهران اگر بتوان 2نمونه از اين كارخانه‌هاي زباله‌سوز در شهر تهران احداث كرد تقريبا كل زباله‌هاي تهران تبديل به بيش از 100مگاوات برق و انرژي مي‌شود. وي از استقبال چند شركت خارجي براي سرمايه‌گذاري در اين حوزه خبر داد و گفت: بازگشت سود اين سرمايه‌گذاري 100درصد است؛ ضمن اينكه بانك جهاني به‌دليل حمايت از طرح‌هاي محيط‌زيستي و جلوگيري از توليد گازهاي گلخانه‌اي بابت ساخت كارخانه‌هاي زباله‌سوز وام‌هاي خوبي مي‌دهد.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران اظهار اميدواري كرد درصورتي‌كه موفق شوند نظر مثبت مجلس و سازمان محيط‌زيست را نسبت به آلاينده‌نبودن كارخانه‌هاي زباله‌سوز جلب كنند اين كارخانه‌ها را مي‌توان به‌جاي خارج از شهر در داخل شهر و در كنار مجتمع‌هاي مسكوني ساخت تا ديگر نيازي به هزينه جابه‌جايي و حمل زباله به خارج شهر نباشدچراكه اين كارخانه‌ها هيچ‌گونه آلايندگي ندارند.

  • توافق بر سر زباله‌هاي بيمارستاني

يكي از مهم‌ترين اخبار اعلام شده از سوي معاون خدمات شهري در نشست با خبرنگاران مربوط به احداث كارخانه زباله‌سوز بيمارستاني بود. وي گفت: در بازديدي كه اخيرا وزير بهداشت از نمايشگاه محصولات ارگانيك شهرداري داشت توافقاتي بر سر احداث يك كارخانه زباله‌سوز بيمارستاني انجام شد تا به‌صورت مشخص، تعريف شده و با مخازن خاص كار انتقال زباله‌هاي بيمارستاني به زباله‌سوزهاي تدارك ديده شده صورت گيرد. به گفته عبداللهي شهرداري روزانه بين 80 تا 90تن زباله بيمارستاني را در تهران جمع‌آوري مي‌كند اما براي جمع‌آوري زباله‌هاي خطرناك بيمارستاني كه توسط كلينيك‌ها و مراكز جراحي سرپايي توليد مي‌شود مشكلاتي وجود دارد كه بايد برطرف شوند.

  • كاشت 5ميليون درخت در تهران

مجتبي عبداللهي معاون خدمات شهرداري تهران درباره درخت‌كاري شهرداري تهران نيز خبرهاي مهمي داشت. وي ضمن اعلام خبر كاشت 5 ميليون درخت در تهران گفت:‌ قرار است دستورالعمل درخت خوب، سالم و مراحل كاشت امسال در هفته درخت‌كاري در بوستان‌ها و مراكز آموزش گل و گياه ارائه شود.

همچنين امسال در مراسم راهپيمايي روز 22بهمن شهرداري تهران در ايستگاه‌هاي فرهنگي خود به‌منظور ترويج فرهنگ درخت‌كاري ضمن توزيع نهال زيتون اقدام به ثبت نام از شهروندان متقاضي نهال مي‌كند و با دريافت نشاني منزل متقاضيان اقدام به ارسال نهال رايگان براي آنها خواهد كرد. مجتبي عبداللهي همچنين از كاشت حدود 1000درخت چنار 15ساله با بن بالاي 35 تا 40سانتي‌متر در اراضي عباس‌آباد خبر داد و گفت: امسال كل فضاي سبز تپه‌هاي عباس‌آباد به اتمام مي‌رسد.

كاشت 1000هكتار كمربند سبز اطراف تهران، 180هكتار درخت‌كاري در محله شهيد شهران‌فر (منطقه4 انتهاي اتوبان شهيد بابايي) كه تا 2ماه پيش منطقه‌اي نظامي بود، 200هكتار جنگل‌كاري در ارتفاعات محله جماران، 130هكتار در حصارك كن، 70هكتار در ولنجك، 70هكتار در مجموعه تفريحي هزار و يك شهر در منطقه22، 1000هكتار جنگل‌كاري در پارك جنگلي قوچك كه به‌تازگي از سازمان جنگل‌ها و مراتع به شهرداري تهران تحويل شده و قرار است به مناسبت روز طبيعت (سيزده بدر) به روي مردم باز شود بخشي از اقدامات توسعه فضاي سبز شهري و برون‌شهري است كه شهرداري درنظر دارد انجام دهد. عبداللهي با اشاره به كاشت درخت در ميدان آزادي در روز 22بهمن نيز گفت: درنظر داريم در روز 22بهمن پشت جايگاه مراسم كه همه مسئولان نيز حضور دارند مكاني را براي درخت‌كاري درنظر بگيريم تا در پايان مراسم مسئولان حاضر در جايگاه بتوانند درخت بكارند.

  • برنامه‌هاي شهرداري به مناسبت دهه فجر

معاون خدمات شهري شهرداري تهران در بخش ديگري از مصاحبه خود با خبرنگاران به اقدامات شهرداري به مناسبت راهپيمايي 22بهمن اشاره كرد و از اختصاص 3هزار دستگاه اتوبوس براي مراسم اين روز خبر داد و گفت: خطوط مترو به همراه ناوگان اتوبوسراني به‌طور رايگان اقدام به جابه‌جايي مردم به محل راهپيمايي شهروندان به مناسبت 22بهمن خواهد كرد.

  • استان البرز ، کـرج ، خ درختی
  • مرکز خرید درختی ، طبقه 11
  • 026-33552291
  • 026-33530690
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تصاویر منتخب

تلگرام

ما از کوکی ها برای نمایش بهتر و سریعتر سایت استفاده میکنیم . برای استفاده این وب سایت از کوکی ، لطفا با تایید این موضوع به ما این اجازه را بدهید مشاهده قوانین. من این سایت را تایید میکنم تایید
Top