ايران جزو 10 كشور تخريب‌كننده محيط زيست جهان

یک كارشناس مسائل محيط زيست درمراسم گرامیداشت روزهوای پاک در دانشگاه پیام نور زنجان گفت: در حال حاضر ايران جزو 10 كشور تخريب‌كننده محيط زيست در جهان است.
مهرداد خانمحمدي با اشاره به اينكه ايران به لحاظ تخريب مسائل زيست محيطي و انساني در رده‌هاي نخست جهاني قرار دارد، اظهار داشت: با توجه به اهميت مسائل زيست محيطي در كشور كمتر به معضلات و بحران‌هاي موجود آن توجه شده است.

وي با بيان اينكه ايران به لحاظ وجود گونه‌هاي مختلف جانوري از مناطق ثروتمند جهان محسوب مي‌شود، افزود: در اين زمينه و بدون توجه به مسائل موجود، معضلات ناشي از آن محيط زيست را با بحران جدي مواجه كرده است.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه هر روز به مشكلات و معضلات محيط زيست در‌ كشور افزوده مي‌شود، اظهار داشت: استفاده غيراصولي از منابع طبيعي و زمين، محيط زيست را با خطر فراواني روبه‌رو كرده است.

وي با بيان به اينكه ايران در بخش‌هاي مختلف كشاورزي به بهاي تخريب و از بين رفتن مراتع به خودكفايي رسيده است، ادامه داد: در اين زمينه كشور در توليد گندم به مرز خودكفايي رسيده،‌ اما اين اين اتفاق به بهاي از بين رفتن مراتع و تخريب در حوزه آبخيزداري به وجود آمده است.
خانمحمدي با اشاره به اينكه مردم ايران به دليل قدمت و تمدن درخشان مردمي طبيعت دوست هستند، افزود: با نگاهي به رخدادهاي تاريخي مي‌توان به اهميت فضاي سبز و استفاده به جا و مناسب آن پي برد.

وي در ادامه با بيان اينكه قدمت فرهنگي و تاريخي درخشان ملت ايران زيبنده محيط زيست ناسالم نيست، افزود: با نگاهي گذرا به مناطق مختلف كشور مسائل ناشي از استفاده نابه‌جا از محيط زيست را شاهد هستيم.

استاد مسائل محيط زيست دانشگاه به انباشته شدن زباله در ورودي شهر زنجان اشاره كرد و گفت: اين معضل تنها مختص شهر زنجان نيست، بلكه در ساير نقاط ايران نيز چنين مشكلاتي قابل مشاهده است.

وي با بيان اينكه معضلات و مشكلات موجود در حاشيه زنجانرود با اقدامات مختلف برطرف نخواهد شد، خاطر نشان كرد: ارگان‌هاي مربوطه نيز هر كاري انجام دهند مشكلات فاضلاب و تعفن ناشي از آن برطرف نخواهد شد.

خانمحمدي با اشاره به اينكه به مسائل محيطي زيست بايد از نگاه ديگري برخورد شود، اذعان داشت: براي دستيابي به توسعه پايدار توجه به محيط زيست ضروري است.

وي با تاكيد بر اينكه سازمان محيط زيست تنها متولي رسيدگي به مسائل زيست محيطي نيست افزود: در اين ارتباط شهرداري وظايف مهم‌تري دارد و بايد بيشتر به مسائل موجود در اين بخش توجه كند.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه محيط زيست فقط يك دستگاه هماهنگ كننده با ساير بخش‌ها را بر عهده دارد، گفت: همگان در برابر مسائل و پيامدهاي ناشي از محيط زيست مسئول هستيم.

وي در ادامه آموزش عمومي را يكي از اركان اصلي در نهادينه شدن فرهنگ زيست محيطي در جامعه عنوان كرد و افزود: توجه و نهادينه كردن اين موضوع در بين آحاد مختلف جامعه مي‌تواند در كاهش معضلات ناشي از مسائل زيست محيطي مفيد باشد.

  • استان البرز ، کـرج ، خ درختی
  • مرکز خرید درختی ، طبقه 11
  • 026-33552291
  • 026-33530690
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تصاویر منتخب

تلگرام

ما از کوکی ها برای نمایش بهتر و سریعتر سایت استفاده میکنیم . برای استفاده این وب سایت از کوکی ، لطفا با تایید این موضوع به ما این اجازه را بدهید مشاهده قوانین. من این سایت را تایید میکنم تایید
Top